نقد و بررسی وصایای فرماندهان شهید از دیدگاه نشانه شناسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات
- نویسنده سید محمد میرکاظمی
- استاد راهنما علی محمد پشتددار مرتضی حاجی مزدارانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
نوزده تن از فرماندهان لشکر که در جنگ هشت ساله ایران و عراق به شهادت رسیدند از خود وصیت نامه بر جای گذاشته اند. وصیت نامه ها گونه هایی مهم از اسناد و ادبیات به جای مانده از جنگ را شامل می شوند؛ و بررسی و تحلیل آنان به ویژه از نگاه نشانه شناسی می تواند رویکردی تازه به این مقوله باشد. نشانه شناسی معاصر به چگونگی آفرینش معنا و نه چیستی و معنای آفریده شده می پردازد. این دانش می تواند مبنایی برای فهم رویدادها باشد؛ و ابزاری برای تحلیل اندیشه ها، ایدئولوژی ها، فرهنگها و متون مربوط به آنها در اختیار قرار دهد. نشانه شناسی روش بررسی متون و تحقیقی بین رشته ای است؛ ولی سهم ادبیات در آن به اندازه ای است که می تواند پژوهش های ادبی را به خود اختصاص دهد. در این پژوهش کنش ها و جملات نوشتاری در وصایا تقطیع، بررسی و تحلیل گردید و مشخص شد که متون وصایای فرماندهان شهید لشکر عمدتاً شامل کنش های ترغیبی و ارجاعی و عاطفی است و نسبت فراوانی آنها نیز نزدیک به هم است. همچنین بیشترین کاربرد زمان افعال در جملات و کنش های وصایا مربوط به زمان حال و سپس مربوط به زمان آینده است. ضمناً در بررسی های بینامتنی، استفاده فراوان از آیات، احادیث و کلام سایرین در متن وصایا نشانگر آن است که فرماندگان شهید لشکر در حد بالایی تحت تاثیر رهبران و پیشگامان انقلاب به ویژه امام خمینی و همچنین آموزه های قرآنی و دینی بوده اند.
منابع مشابه
از نشانه شناسی، هنجار گریزی و تصویر خیال تا زبان شعر؛ نقد آرا و دیدگاه ها
در نقد ادبی امروز از سه دیدگاه نشانه شناسی، هنجارگریزی و تصویر خیال به بررسی این موضوع پرداختهاند که چگونه و چه عواملی زبان خودکار را به زبان شعر نزدیک و تبدیل میکند. نکته جالب توجّه این جاست که هر سه دیدگاه مذکور به یک نتیجه کلّی رسیدهاند و آن این که زبان خودکار در حوزه شعر و ادب از کارکرد عادی و روزمرّه خود خارج میشود؛ امّا طرز تعبیر و پرداختن به جزئیّات و شرح این موضوع در این سه نظریّه در بعضی...
متن کاملتحلیل کنش عکاسی و خوانش عکس از دیدگاه نشانه شناسی
نوشتار پیش رو تلاش دارد کنش عکاسی و خوانش عکس ها را از طریق رویکرد نشانه شناسی به توصیف و تحلیل بکشاند. کنشی که دو قطب اصلی سازنده آن گذاشتن قاب بر موضوع و انتخاب لحظه مناسب ثبت عکس می باشد و اساسا هر عکس زاده ی وحدت قاب و لحظه است که عکاس در مقام هنرمند، سازنده آن است .بنابراین، اگرچه عکاسی پیوند و نسبت ناگسستنی با واقعیت دارد ، اما عکس متنی نشانه ای است و درحالی که وجودش در مناسبت با واقعیت و...
متن کاملبررسی و نقد ترجمة بین زبانی و ترجمة بین نشانه ای «مرگ دستفروش» از دیدگاه نشانه شناسی انتقادی
مقالة حاضر به بررسی و نقد نمایشنامة «مرگ فروشنده»، ترجمة بین زبانی آن به فارسی و ترجمه بین فرهنگی- بین نشانه ای آن به یک تله تئاتر ایرانی می پردازد. نمایشنامه از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شده و ترجمة فارسی مبنای ترجمة بین نشانه ای آن بوده است. بر این اساس نگارنده هر دو ترجمه را با متن های پیشین مربوطه مقایسه کرده و در هر دو ترجمه، نشانه هایی که مشخصاً کارکرد ایدئولوژیک دارند تعیین و بررسی شدند...
متن کاملبررسی و نقد ترجمه بین زبانی و ترجمه بین نشانه ای «مرگ دستفروش» از دیدگاه نشانه شناسی انتقادی
مقاله حاضر به بررسی و نقد نمایشنامه «مرگ فروشنده»، ترجمه بین زبانی آن به فارسی و ترجمه بین فرهنگی- بین نشانه ای آن به یک تله تئاتر ایرانی می پردازد. نمایشنامه از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شده و ترجمه فارسی مبنای ترجمه بین نشانه ای آن بوده است. بر این اساس نگارنده هر دو ترجمه را با متن های پیشین مربوطه مقایسه کرده و در هر دو ترجمه، نشانه هایی که مشخصاً کارکرد ایدئولوژیک دارند تعیین و بررسی شدند...
متن کاملنقد روش شناسی اقتصاد اسلامی شهید صدر از دیدگاه واقعگرایی انتقادی
اغلب محققان دانشگاهی اقتصاد اسلامی در جهان، دانش آموختگان جریان اصلی علم اقتصاد هستند که تحت تأثیر فردگرایی روششناختی است. از این رو فردگرایی روششناختی آگاهانه یا ناآگاهانه در پژوهشهای اقتصاد اسلامی تأثیرگذار بوده است. نظر به این که پرداختن به روش تحقیق بر خود تحقیق تقدم رتبی دارد، تأمل درباره تناسب و امکان به کاربستن فردگرایی روششناختی در مطالعات اقتصاد اسلامی از یک سو، و بررسی ظرفیت و قاب...
متن کاملاز نشانه شناسی، هنجار گریزی و تصویر خیال تا زبان شعر؛ نقد آرا و دیدگاه ها
در نقد ادبی امروز از سه دیدگاه نشانه شناسی، هنجارگریزی و تصویر خیال به بررسی این موضوع پرداخته اند که چگونه و چه عواملی زبان خودکار را به زبان شعر نزدیک و تبدیل می کند. نکته جالب توجّه این جاست که هر سه دیدگاه مذکور به یک نتیجه کلّی رسیده اند و آن این که زبان خودکار در حوزه شعر و ادب از کارکرد عادی و روزمرّه خود خارج می شود؛ امّا طرز تعبیر و پرداختن به جزئیّات و شرح این موضوع در این سه نظریّه در بعضی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023